Scharrel getest op chlamydia

willyfrits1

Toogplakker
25 apr 2015
44
0
Vraag aan experts,
Ik heb de afgelopen 3 maanden vele malen (40 keer) seks gehad met een meisje dat besmet bleek met chlamydia. Ik heb geen harde bewijzen wanneer ze besmet is geraakt maar dat zou zeker 1 a 2 maand geleden moeten zijn.

Er is op chlamydia getest dmv urine bij mij (huisarts), bij haar met wattenstaafje(ggd). Ik kwam met negatief resultaat uit de test. Hoe kan dit:

A) valse negatieve uitslag: ik heb toch chlamydia en dat zal aangetoont worden bij wattenstaaf onderzoek.

B) Ze heeft vals positieve uitslag: ze heeft nooit chlamydia gehad

C) Mijn afweersysteem ruimt het zelf op.

A lijkt mij het waarschijnlijkst.
B ze zegt zelf klachten te hebben zoals buikpijn.
C misschien is mijn afweer heel goed momenteel (gebruik testosteron en boldenone voor het sporten, steroiden beinvloeden het immuumsysteem positief).

Ze heeft zich laten behandelen en we hebben het weer gedaan, ze twijfelt nu echter toch en gaat weer naar de GGD. Ik ben benieuwd naar enige onderbouwing.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
willyfrits1 zei:
(...) 40 keer seks (...) meisje met chlamydia (...) Ik kwam met negatief resultaat uit de test. Hoe kan dit (...)

Beste willyfrits1,

Je stelt geen vraag, maar wilt onderbouwing over waarom jij geen chlamydia hebt en je sekspartner wel.
Dat is wat ik begrijp uit je post.

Het is mogelijk dat jij geen chlamydia hebt opgelopen door de seks met deze vrouw.
Je kunt meerdere keren (vaak) seks hebben met iemand die een soa heeft en het toch niet oplopen. Mannen lopen minder risico dan vrouwen op chlamydia. Naarmate je vaker seks hebt met iemand die een soa heeft, wordt je risico groter. Ik snap daarom dat je vragen hebt bij waarom zij wel en ik niet.

Opties
Optie A is niet waarschijnlijk.
Jij bent goed getest. Mannen worden standaard via een urineonderzoek getest en vrouwen standaard via een uitstrijkje. Daar zal het niet aan liggen. Als je twijfelt, vraag dan je huisarts om een uitstrijkje uit de plasbuis.
Het is belangrijk dat je tot twee weken na het sekscontact wacht met testen. Eerder testen kan een vals-negatieve uitslag geven.

Optie B en C zijn mogelijk. De vraag is: Wat maakt het zo belangrijk dit precies te weten? (rethorisch)
Aan jou blijft namelijk het advies je te laten testen als je wordt gewaarschuwd door een sekspartner die nu een soa blijkt te hebben. Dat verandert niet.
Dat heb je gedaan en jij hebt geen soa. Misschien heb je wel chlamydia gehad, maar heeft je afweer de infectie 'geklaard' - de bacterie gedood.
Aan je sekspartner het advies om al haar sekspartners te waarschuwen. Als zij opnieuw seks heeft met een ander die niet getest/behandeld is, dan kan zij het opnieuw oplopen en aan jou doorgeven.

Als zij na de behandeling alleen met jou seks heeft gehad en met niemand anders en jij hebt geen chlamydia, dan kan zij geen chlamydia van jou oplopen.
Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft.

Advies bij nzc en pzc
* Laat je bij losse sekscontacten - betaald dan wel onbetaald - in ieder geval één keer per jaar testen. Dat kan bij de huisarts.
* Als je zonder condoom seks hebt met verschillende partner, is het beter om je vaker te laten testen.
* Kom bij orale seks in ieder geval niet klaar in de mond en probeer ook niet klaar te komen in de vagina/anus.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

willyfrits1

Toogplakker
25 apr 2015
44
0
Hardstikke bedankt voor uw uitgebreide reply. De reden dat ik het wilde weten van een expert is louter intresse.

Omdat chlamydia een zeer besmettelijke bacterie is (meen ooit 70% overdracht kans per contact te hebben gelezen). Uitgaande van dat, is de kans met 40 keer seks je niks oploopt is dus (1-0.7)^40 = 0.3^40 = verwaarloosbaar klein. Ik kon er dus niet bij met mijn verstand hoe dit zou kunnen zitten en wilde het graag weten.

Terug
Naar boven