onderscheppen van dame met soa

enjoyerik

Toogplakker
27 mrt 2015
141
2
Is het zo belangrijk om te weten bij wie de soa is opgelopen ? Dit kan iedereen gebeuren. Het is een bewijs te meer dat zowel de dames als de heren zich regelmatig preventief moeten laten testen, ook als er geen klachten en/of SOA meldingen zijn (iedere tijdig ontdekte en behandelde soa is er een).

beffer007

Legende
3 mei 2015
4.017
574
enjoyerik zei:
Is het zo belangrijk om te weten bij wie de soa is opgelopen ? Dit kan iedereen gebeuren. Het is een bewijs te meer dat zowel de dames als de heren zich regelmatig preventief moeten laten testen, ook als er geen klachten en/of SOA meldingen zijn (iedere tijdig ontdekte en behandelde soa is er een).

Dit lijkt mij zeker wel belangrijk om te weten bij welke dame een soa is opgelopen. Als je het niet weet en je komt er toevallig loop je zelf ook wat op en dat lijkt mij niet de bedoeling. Je kan zoiets beter vooraf weten en die dame tijdelijk links laten liggen en hopen dat zij is ingelicht en zich laat behandelen zodat er niemand verder besmet kan worden. Voor je het weet hebben meer mensen zowel dame's als heren er last van en dat lijkt mij geen pretje.

enjoyerik

Toogplakker
27 mrt 2015
141
2
beffer007 zei:
enjoyerik zei:

Dit lijkt mij zeker wel belangrijk om te weten bij welke dame een soa is opgelopen. Als je het niet weet en je komt er toevallig loop je zelf ook wat op en dat lijkt mij niet de bedoeling. Je kan zoiets beter vooraf weten en die dame tijdelijk links laten liggen en hopen dat zij is ingelicht en zich laat behandelen zodat er niemand verder besmet kan worden. Voor je het weet hebben meer mensen zowel dame's als heren er last van en dat lijkt mij geen pretje.

De dame in kwestie heeft het op haar beurt ook weer van een klant gekregen. Gaan we dan ook alle heren die kort daarvoor en sindsdien bij haar geweest zijn opsporen en benoemen (wel zo leuk voor de dames om te weten welke heren ze even links moeten laten liggen). Wat ik bedoel te zeggen is dat als wij het van onze kant in orde hebben en zij ook er weinig mis kan gaan. Problemen ontstaan als mensen zich nooit laten testen omdat ze geen directe klachten hebben en zo ongemerkt wel een bron van infectie kunnen zijn. Onderga zelf 2 keer per jaar een APK keuring en als ik tussendoor klachten krijg of een soa waarschuwing dan doe ik nog even een tussencheck.

Amazar

Toogplakker
21 apr 2016
30
0
Enjoyerik heeft hier een punt. Zo denk ik er ook over. Ik laat mezelf ook twee keer per jaar testen en mocht ik tussentijds klachten krijgen, een keer extra.
Maar het valt me wel op dat sommige mensen hier toch erg naïef zijn. De bekende dames in het schipperskwartier en in den Haag, die dagelijks
door meerdere mannen, zonder condoom geneukt en volgespoten worden in alle gaten, worden waarschijnlijk meerdere malen per jaar "besmet" met een of andere soa. Het is te hopen dat ze zich vaker laten testen dan de meesten hier. Dus de kans dat de populaire dames hier op het forum, drager zijn van een soa acht ik vrij groot. Dat wil overigens niet zeggen dat je meteen wat oploopt, als je seks met deze dames hebt. De één is er nu eenmaal vatbaarder voor dan de ander.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
enjoyerik zei:
(...) Dit kan iedereen gebeuren. Het is een bewijs te meer dat zowel de dames als de heren zich regelmatig preventief moeten laten testen (...)

Beste enjoyerik en anderen,

Inderdaad.
De sekswerkers in welk raamgebied dan ook, of welke club dan ook, lopen een soa op van hun klanten (in de meeste gevallen).
Dus waarom zo de verantwoordelijkheid bij hen leggen?

Je hebt seks met z'n tweeën - doorgaans.
Dan draag je beide de verantwoordelijkheid voor je keuzes. In het geval van de heren op dit forum en de dames die zij bezoeken is die keuze om zonder condoom seks te neuken. Daar zitten risico's aan vast. Punt.

Om die risico's zo laag mogelijk te houden voor beide partijen, is het raadzaam dat beide partijen zich met enige regelmaat laat testen.
Het algemene advies ( in Nederland) voor sekswerkers is om zich tenminste twee keer per jaar te laten testen en bij klachten meteen een arts te raadplegen. Het algemene advies voor klanten van sekswerkers is om één keer per jaar zich te laten testen en bij klachten extra naar hun huisarts te gaan.

En omdat het nu eenmaal in mijn taakomschrijving staat en ik het niet laten kan :? ... je voorkomt veel gedoe en rottigheid als je gewoon wél een jeweetwel gebruikt.

Lees meer over prostitutiebezoek op: https://www.soaaids.nl/nl/informatie-voor/prostitutie/prostitutie-nederland/informatie-voor-klanten

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Barefan

Legende
Oprichter
26 mrt 2015
1.105
73
ja het algemene advies voor sexwerkers is om zich 1 keer om de 6 maanden te laten testen.
Waarom dit advies eigenlijk? is er een Medische onderbouwing? Of is het puur de reden moest het vaker zijn dat het dan te duur word voor de GGD?
Want volgens mij zijn de meeste Soa's op te sporen na een paar weken tot een maand muv HIV daar spreken we over 6 weken.

Mijn persoonlijke mening is dat (geen idee welke organisatie ggd misschien) zou moeten helpen met SOA's indijken en dan niet enkel door het advies te geven een condoom te gebruiken** Maar bv door bv die dame te verplichten te stoppen met werken tot ze genezen is. Doet ze dat niet (dus blijft ze werken achter het raam of blijft ze adverteren) dan vind ik dat deze organisatie voor de gezondheid van de maatschapij moet ingrijpen en het bekend maken.
Ik ken de Nederlandse wetgeving niet zo goed en ik ben geen Jurist maar tot zo ver ik weet is het bv in Belgie verboden om iemand bewust te besmetten (met HIV weet ik zeker hoe het zit met andere Soa's weet ik niet). Als je als DVP een Soa hebt en je blijft verder werken besmet je bewust andere mannen/vrouwen. en de gevolgen van een Soa kunnen heel groot zijn.

Oke ik besef dat het feit van beroepsgeheim hier een probleem vormt.
Maar een oplossing zou kunnen zijn om de dames heren sekswerkers die zich gratis willen laten testen zich akkoord verklaren met deze manier van werken. (en hen dan ook een bewijs geven dat ze mee werken aan dit project zodat ook de klanten weten dat ze bij een dame/heer zijn die het nauw neemt met zijn/haar gezondheid en die van zijn/haar klanten.

En het is niet omdat de leden op dit forum dat risico (bewust) nemen dat het geen gedeelde verantwoordelijkheid is.

**alles en iedereen schreeuwt gebruik condooms ook bij pijpen en ik hoor zelfs soms dokters zonder blikken op blozen zeggen gebruik een beflapje.
Oke ik maak even een lijstje

(ik ga in de lijstjes hier onder uit van pijpen met condoom neuken met condoom en beffen met een beflapje)
1) Chlamydia: in het voorspel lig ik te zoenen met de dame ik masturbeer een beetje en ga haar vingeren. Oeps als ik chlamydia heb grote kans op besmetting door voorvocht.
2) gonorroe idem
3) HIV idem oke de kans is veel kleiner maar goed is wel bestaande.
4) syfilis Ja ook idem als de zweer in de plasbuis of in de vagina zit. Maar als die bv op je boven been zit of in je mond of op je hand. condoom bied jammer genoeg geen oplossing.
5) Herpes Idem voor syfilis
6) Condylomata accuminata ook afhankelijk waar ze zitten maar vaak ook niet tegen te houden met condoom
7) ja ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat mijn punt wel gemaakt is.

Wat gaat het advies nu zijn ook handschoentjes gebruiken? en elke keer wisselen als je van geslachtsdeel veranderd? en wat dan met besmettingen in je mond? Zak over je hoofd?
Kortom Thirza soaaids eigenlijk val ik jou echt niet aan hoor. Maar is het een vraag hoe zie jij dit als professional?

feynoord

Ervaringsdeskundige
27 jun 2017
371
146
Heb je een SOA opgelopen bij een dame, meldt dit dan op het forum...zo voorkom je dat anderen ook besmet worden. Of vraag dat ze je een pm sturen om de naam kenbaar te maken.
Indien deze dame dan nog steeds blijft doorwerken... dan zijn anderen toch gewaarschuwd.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Barefan zei:
(...) Kortom Thirza soaaids eigenlijk val ik jou echt niet aan hoor. Maar is het een vraag hoe zie jij dit als professional?

Beste Barefan en anderen,

Een condoom bij neuken - anaal en vaginaal - beschermt tegen hiv. Punt.
Zorg daarnaast dat je bij pijpen geen sperma in je mond krijgt en bij beffen geen menstruatiebloed in je mond krijgt. Dan heb je veilige seks voor hiv.
Via 'handenseks', elkaar vingeren en aftrekken loop je geen hiv op.

Een condoom beschermt voor een heel groot deel ook tegen andere soa's, maar nooit helemaal. Helaas.
De handen spelen een grote rol in het seksspel en doen dus mee met de overdracht. Altijd zo geweest en zal altijd zo blijven; fact of life.
Dat is geen reden om met handschoenen seks te gaan hebben of handschoenen te adviseren.

Het beflapje is ooit geïntroduceerd als barrière tussen menstruatiebloed en mond. Het is een advies, geen wet. Het wordt erg weinig gebruikt en dat is te begrijpen, want er zijn niet veel vrouwen die het fijn vinden om gebeft te worden als zij ongesteld zijn. Prostituees hebben zo hun methodes om te kunnen werken als ze ongesteld zijn. De klant zal het niet merken. Zonder zichtbare en te proeven menstruatie is er geen risico voor hiv en geen keiharde reden een beflapje te gebruiken.

Je verkleint dus je kans op het oplopen van een soa en het overdragen van een soa als je een condoom gebruikt.
En als je dan één à twee keer per jaar je laat testen, hou je goed de vinger aan de pols.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Barefan

Legende
Oprichter
26 mrt 2015
1.105
73
Nou ik had van een professionele organisatie als soaaids toch een iets duidelijkere en rechtlijniger reactie verwacht als ik eerlijk moet zijn.
Ik vind ze 1 nogal vijandig klinken en 2 ik vind er onzin in staan zoals de tijd van het testen.
En je gaat niet in op mijn vragen en stellingen.
Jammer maar goed.

Mvg

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Barefan zei:
(...) rechtlijniger (...) vijandig (...) tijd van het testen (...)

Beste Barefan en anderen,

Als er één professioneel gezondheidsteam in Nederland (en België?) is dat niet vijandig staat tegenover sekswerk, sekswerkers en de klanten van sekswerkers, is het wel het prostitutieprogramma van Soa Aids Nederland.
Check mijn/onze staat van dienst eerst eens op fora zoals NZC, Hookers, IJsberenforum en Kinky.

Het testadvies voor sekswerkers en hun klanten is gebaseerd op de epidemiologie. Aangezien er weinig infecties gevonden worden bij deze twee groepen, wordt het niet als zinvol gezien om zeer frequent te testen. Omdat de voorlichting goed én onbevooroordeeld was en is, is de prevalentie van soa's, inclusief hiv, laag onder sekswerkers en hun klanten.

En natuurlijk, geld speelt hier een rol. Geld is nu eenmaal de basis van ongeveer alles. Iemand moet het betalen - ik heb het hier over de gratis testmogelijkheid bij de GGD voor sekswerkers in Nederland.
Het advies was vier keer per jaar voor sekswerkers, maar is gewijzigd naar twee keer per jaar. Met daarbij met klem het advies meteen naar een arts te gaan na een klapcondoom of bij klachten. Helderder kan het niet gesteld worden.

Dat geldt ook voor soa-risico's.
Helderder dan het hierboven in de vorige post is gesteld, kan het niet.
Als je seks hebt, is er nu eenmaal de kans dat je een soa oploopt. Dat geldt voor iedereen, betaalde seks of niet.
Waarom één groep (sekswerkers) verplichten te laten testen als de andere groep (klanten) net zo goed voor risico zorgt? Klanten hebben vaak contacten met meerdere sekswerkers. Hebben daarnaast mogelijk een partner of meerdere losse sekspartners zonder betaling. Lopen dus ook risico op een soa en kunnen die weer overdragen naar de sekswerker.
In de cirkel van mensen die seks met elkaar hebben, vinden soa's hun weg wel.

Het condoom is niet zaligmakend. Weet ik. Ook met condoom kun je een soa oplopen, dat beschrijft Barefan in zijn lijstje.
Het lijstje klopt niet helemaal, maar de boodschap is wel duidelijk. Eigenlijk dezelfde boodschap als die ik vanuit mijn vakgebied geef.

Live and let live.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

enjoyerik

Toogplakker
27 mrt 2015
141
2
Over GGD testen gesproken, wat mij verbaast is dat de GGD niet standaard test op hepatitis C, dat doen ze pas als blijkt dat je HIV onder de leden hebt. Mag ik daaruit concluderen de kans om met hepatitis C besmet te raken zo klein is dat het niet zinvol wordt geacht daar op te testen, behalve in situaties waar sprake is van een ernstig verzwakt immuun systeem (maar zo'n verhoogde vatbaarheid zal zich neem ik aan toch niet alleen bij HIV dragers voor doen) ?

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
enjoyerik zei:
(...) GGD niet standaard test op hepatitis C (...)

Beste enjoyerik,

Hepatitis C komt te weinig voor onder de algemene bevolking om dit standaard te testen.
De groep mensen waarbij hepatitis C een reëel risico is, zijn mannen met hiv, die seks hebben met mannen. Vaak gaat het dan om wat ruigere seks.

Heteromannen die seks hebben met vrouwelijke sekswerkers lopen dus geen reëel risico en worden daarom niet standaard getest op hepatitis C.
Meer informatie over hepatitis C op: Hepatitis C | RIVM

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Barefan

Legende
Oprichter
26 mrt 2015
1.105
73
Mijn mond valt echt open. Dit is echt ongelofelijk.

Ik denk dat soaaids wel een punt hebben en dat ook kunnen onderbouwen met onderzoeken die gebeurd zijn op test en controle groepen.
Alleen schort daar het schoentje vrees ik deze test en controle groepen zullen naar alle waarschijnlijkheid mensen geweest zijn uit de gemiddeld genomen maatschappij. Geen prostituees laat staan prostituees die aan bare seks doen.

Ik denk dat je dan heel andere resultaten zou krijgen.

Zeker als dames/heren zich maar om de 6 maanden moeten laten testen.
Maar wel het advies mee krijgen om bij een klapcondoom onmiddellijk naar een arts te gaan.
oke dat snap ik, maar dat is dus juist het punt wat ik probeer te maken maar wat u blijkbaar ontgaat.
Wat met prostituees die aan bareseks doen? die hebben soms meerdere malen per dag "een klapcondoom".
Is het dan niet zinvol deze groep vaker te testen dan eens per 6 maand?
En bij klachten ook onmiddellijk contact opnemen met een arts. Een dame kan perfect heel lang rondlopen met bv een chlamydia voor er merkbare klachten komen.

Kortom ik ben echt verbaast van jullie standpunt hier in.

En ik ben eigenlijk ook erg benieuwd wat er niet klopt aan mijn lijstje.
Ik dacht van me zelf dat ik best goed op de hoogte ben van soa's en de manier van overdragen. Maar als een professioneel iemand het tegendeel beweerd leer ik graag bij en hoor ik graag waar ik fout zit.

Ja ook dat screenshot wat CWP post vind ik best een zorgwekkend advies van een organisatie als soaaids.
Het feit dat als enige beweegreden om niet te werken word aangehaald dat het beter is dat je lichaam de tijd krijgt om te genezen, en er niet gewezen word op de kans om het verder te verspreiden van een soa te voorkomen...

enjoyerik

Toogplakker
27 mrt 2015
141
2
Thirza soaaids zei:
Heteromannen die seks hebben met vrouwelijke sekswerkers lopen dus geen reëel risico en worden daarom niet standaard getest op hepatitis C.

Alleen ben ik bi en geef altijd aan het afgelopen jaar met ca. 100 mannen sex te hebben gehad (wat vaak niet ver bezijden de waarheid is). Toch ziet de GGD geen reden om mij ook op Hepatitis C te testen omdat ze dat naar eigen zeggen uitsluitend bij HIV dragers doen. Ik bezoek zowel gay/bi als hetero parties en op een gemiddelde hetero gangbang/party heeft tenminste 1:6 mannen meer of minder stiekem sex met me als ik in travestie aan schuif (als er op zo'n hetero gangbang een darkroom is speel ik regelmatig met 5 man tegelijk en in menig sexbioscoop had ik blowbangs met 15 man tegelijk die vervolgens weer even zo vrolijk op een dame of op de partner thuis duiken). Als brug tussen die 2 werelden ben ik me van mijn verantwoordelijkheden bewust maar heb sterk de indruk dat de GGD daar minder bij stil staat. Die hebben sowieso geen flauw benul van de feesten die zich heden ten dagen af spelen en dat er mensen zijn zoals ik (maar ook menig dame) die op feestjes met 150 man die 150 man ook het liefst allemaal stuk over zich heen krijgen (en daar als vrouw zijnde nog een eind in slagen ook)

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
Dat is mijn ervaring ook, ik ben ook bi, ik heb het idee dat bij de GGD er enkel gekeken word naar de homo en hetero-wereld en niet naar de Bi's.
Gelukkig kan ik me elke 3 maanden laten testen maar ik weet dat dit niet bij iedereen het geval is.

En je aantal is niet zo gek, ik zie regelmatig parties waar 10, 15 man een bottom vullen, doe dat 10 x per jaar en je komt daar al aan.
En eerlijk gezegd weet ik zeker dat het vaker als 10x is.

En dan hebben we het nog niet over de privéfeestjes via bv de dating van Afspraakjes...

enjoyerik

Toogplakker
27 mrt 2015
141
2
amazing zei:
En je aantal is niet zo gek, ik zie regelmatig parties waar 10, 15 man een bottom vullen, doe dat 10 x per jaar en je komt daar al aan.
En eerlijk gezegd weet ik zeker dat het vaker als 10x is.

Ik bedoelde ook eigenlijk 100 man in het afgelopen HALF jaar maar kon dat niet meer aanpassen in mijn text :). 't is inderdaad precies zoalsals je zegt. Soms heb ik weken/maanden niets maar het is ook wel eens voorgekomen dat ik 2 weken na de test al weer 50 porties zaad achter de kiezen had van 50 verschillende mannen verdeeld over 4 feestjes (gangbangs en blowbangs in gewone sex cinema dus nog niet eens specifieke gay plekken). Ik zie zo'n test dan ook in eerste instantie als een momentopname en niet als een bewijs van soa vrij zijn. Overigens laat ik me niet neuken zonder condoom (is me toch net iets te link) maar pijpen zc en sperma slikken is mijn lust en mijn leven en als ik een dagje ga sletten is mijn motto "hoe meer pikken/sperma hoe liever".

Terug
Naar boven