Site traag

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
Een 'erkende' IT-er :mrgreen:

Erkend door de Belgische bond van huisvrouwen of door de Generaal admiraal van het Parket van Johannesburg?

Mijn eerlijke advies is:

Neem eens contact op met de hoster. Daar ben je klant en die kan toch al bij alle data. Dat probleem van vertrouwen hebben is dan al weg.
Vraag ze eens of ze met je mee willen kijken waarom de site zo traag is. En vraag ze eens als ze naar een oplossing kijken wat dat ZOU gaan kosten.
Veel hosters vinden dat helemaal niet erg en vertellen je het ook eerlijk als ze dat niet willen of kunnen.

"The website is temporarily unable to service your request as it exceeded resource limit. Please try again later." komt ook nog wel eens voorbij.
Wil je eens posten 'wat voor pakket' met welke specificaties je afneemt bij de hoster?

Als dat een server is met een dualcore, 1 GB cache en 2 nodes :D dan snap ik dat het niet gaat werken. Nee, even serieus, je hoster maar ook anderen hier kunnen daar best iets over zeggen!

Je hoeft er ook zelf geen enorme studie van te maken. Als je nauwkeurig eens stappen hier Hoe kan ik mijn phpBB forumsoftware (veilig) updaten? – PC Web Plus doorloopt, dan kan er niet zo heel veel mis gaan.

Backup vooraf maken zoals er staat en je kan altijd nog terug als je niet zorgvuldig was.

Zo moeilijk is het nou allemaal ook weer niet. De 'voorkant' van de site is snel zat, maar zodra er gekoppeld wordt en opgehaald uit de database, lopen de tijden op tot belachelijke waardes.

Nogmaals zoals door anderen verteld: het is geen aanvallende kritiek, maar slechts meedenken in oplossingen.

lekker ding

Legende
1 apr 2015
2.513
832
Ik denk dat Barefan echt geholpen wordt met een ICT befrijf met verstand van zaken.
Waar ie ook op terug kan vallen wanneer de (onze) privacy geschonden wordt.
Want ja daar zitten we allemaal niet op te wachten.
In ieder geval fijn dat Barefan reageert en ook fijn de handvaten die hij aangereikt krijgt.

En helemaal goed hoe ie aan onze privacy denkt.

En als alle leden al 1 euro zou storten dan zou het al snel goed komen denk ik.

Misschien heeft iemand ook een idee om makkelijk en ook anoniem geld te kunnen doneren en misschien anders wat ooit eens is voorgesteld.

Want ik ben zekers blij met deze site en ik sta daar denk ik toch niet alleen in.
Zou een groot gemis zijn als het wegvalt.

Groet,
LD :)

eagelke

Toogplakker
29 jan 2019
99
27
hooked zei:
Wellicht dat de deskundigen hier een topic kunnen maken met oplossingen in Jip en Janneke taal voor barefan zodat hij wellicht weet in welke hoek hij het moet zoeken (en met google verder kan) of weet wat hij kan doen.

Hooked

Ik vroeg onlangs een arts hetzelfde, die moest eens goed lachen...

Alsof IT hetzelfde is als kantklossen...
Nee, we moeten niet overdrijven, een forum hosten is geen rocketscience, maar zelfs de meest banale zaken komen zelfs niet of niet snel in orde. (We moesten ooit 3 maanden wachten op een SSL certificaat, weet je nog, dat kost geen 2 minuten werk...)

De site groeit bovendien, zeker na het stoppen van hookers, snel... mijn ervaring zegt me dat door de groei en de gebrekkige opvolging van techniek, dit forum uiteindelijk gedoemd is overkop te gaan tenzij er wat gaat gebeuren...

A

Anonymous

Guest
Een forum hosten is inderdaad geen rocketscience, maar kan wel financieel uitlopen in te hoge kosten. Zeker wanneer
er gebruik wordt gemaakt van dure licenties, redundante load-balancers,firewalls, etc.

Maar het lijkt erop dat er de databaseserver te traag de queries afhandeld en dat daarom de site traag is.

Wat kan helpen is het volgende:

- gebruik maken van gratis caching applicatie zoals varnish
- database installeren op SSD disks (duur)
- gebruik maken van gratis Cloudflare caching
- gebruik maken van 2 databaseservers waarbij er 1 readyonly is en de andere voor write

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
Kapitein81 zei:

Volledig eens met Kapitein behalve dan die kosten voor SSD :D

Dat is op dit moment bijna standaard bij een beetje normale hosting.

Als eerst nu eens, zoals ik al vroeg, de specs van het pakket zoals dat nu bij de hoster draait hier gedeeld wordt, dan kunnen we er iets over zeggen. Of adviseren natuurlijk.

Nu kan ik alleen zien dat 'aan de voorkant' alles snel draait, totdat de database aangesproken wordt. Dan duurt het maar zo 5 seconden tot wel een minuut als het wat drukker is met gebruikers, voordat er content te zien is.

A

Anonymous

Guest
SSD's voor jouw thuis pc zijn prima betaalbaar, maar helaas geldt dit niet voor server harddisks zoals die van HPe en Dell.
En in een RAID opstellen heb je meerdere disks nodig die 24/7 kunnen draaien waarvan er af en toe eentje sneuvelt.

Maar Inderdaad, zonder specs schiet het niet op en kunnen wij alleen tips geven op basis van aannames en sporadische observaties(db errors).

eagelke

Toogplakker
29 jan 2019
99
27
Elke ietwat serieuze host werkt op dit moment met SSD schijven... dat hoeft echt niet veel te kosten, zelfs voor 'unlimited' storage in fair use. Het forum blijkt gehost bij Versio, ook zij werken met SSD´s, maar nu niet echt de plaats waar ik mijn websites onder zou brengen.

enola

Toogplakker
15 jul 2017
148
32
Een vanochtend is de site voor zijn doen erg snel, Barefan's studie gaat vruchten afwerpen?

Bareneuker

Ervaringsdeskundige
6 apr 2015
764
118
Is nog regelmatig traag. Doet me denken aan eind jaren 90 toen je nog moest inbellen via een modem.

hagelslag

Ervaringsdeskundige
13 mei 2021
921
689
Leuk, al die tips voor Barefan, maar hij host niet zijn eigen server, dus is allemaal redelijk zinloos.
Ik vermoed dat hij een budget hosting pakket heeft waardoor de resources op zijn VM geknepen zijn. De enige oplossing is dan upgraden naar een zwardere server, maar dat kost meer centjes. Aangezien Barefan geen adverteerders heeft en (naar ik aanneem) ongeveer nul sponsoren, vermoed ik dat hij daar niet echt veel zin in heeft.
We zullen het moeten doen met een trage site...

optimistnr1

Snuffelaar
26 dec 2017
12
1
Met respect voor een ieders gedachte hierover maar

het aantal sites op de server(s) vd provider waarop dit forum staat is voor shared hosting niet groot en het dataverkeer van een goedwerkend phpbb forum is niet extreem.
Als het forum al tegen een limiet aanloopt dan zal de host barefan daarover informeren en ondersteuning bieden.
(Extra) geld uitgeven aan een ander hostingpakket of aan een zgh ict-er kan altijd nog als blijkt dat het 'probleem' niet in het forum zit.
Er zijn diverse ideeën geopperd en als barefan specifieke vragen aan 1 van ons heeft zal hij ongetwijfeld contact opnemen.
Assistentie kan immers ook zonder toegang tot de software of de database.
Hij werkt aan een oplossing en vraagt ons om nog wat geduld. Van mij krijgt hij dat.

hagelslag

Ervaringsdeskundige
13 mei 2021
921
689
Er komen constant Out of resources meldingen, wat dus inhoudt dat de server tegen de vooraf ingestelde limieten loopt. Daar kan je niks aan doen, enkel uitbreiden en dat kost geld.

thawinsor

Toogplakker
18 jun 2015
47
12
Kapitein81 zei:
Een forum hosten is inderdaad geen rocketscience, maar kan wel financieel uitlopen in te hoge kosten. Zeker wanneer
er gebruik wordt gemaakt van dure licenties, redundante load-balancers,firewalls, etc.

Maar het lijkt erop dat er de databaseserver te traag de queries afhandeld en dat daarom de site traag is.

Wat kan helpen is het volgende:

- gebruik maken van gratis caching applicatie zoals varnish
- gebruik maken van gratis Cloudflare caching
- gebruik maken van 2 databaseservers waarbij er 1 readyonly is en de andere voor write

2 database servers is al vaak een enterprise oplossing, en overkill voor deze website. Varnish is weer extra software om zelf te configureren. Cloudflare is hier de betere en makkelijkere oplossing. Het is niet zo dat dit forum echt veel bezoekers, en dus load heeft. (Relatief gezien.) Dat kan je perfect opvangen door wat slim te zijn met de setup, bijvoorbeeld via Cloudflare, en dat hoeft ook niet te duur te zijn natuurlijk.

Ik draai zelf een aantal websites bij Hetzner en DigitalOcean op 1vCPU en 2 vCPU systemen (en dus onderliggend automatisch al met SSD's), allemaal met gratis Cloudflare ervoor, waarvan sommigen tot 1 miljoen page views per dag halen. Website en database draaien daar gewoon op dezelfde server. En dat kan al voor 2 tot 4 euro per maand, los van de domeinnaam. Is dat gratis? Neen. Is dat veel? Eigenlijk niet.

Perineum

Toogplakker
5 okt 2020
77
50
thawinsor zei:
Ik draai zelf een aantal websites bij Hetzner en DigitalOcean op 1vCPU en 2 vCPU systemen (en dus onderliggend automatisch al met SSD's), allemaal met gratis Cloudflare ervoor, waarvan sommigen tot 1 miljoen page views per dag halen. Website en database draaien daar gewoon op dezelfde server. En dat kan al voor 2 tot 4 euro per maand, los van de domeinnaam. Is dat gratis? Neen. Is dat veel? Eigenlijk niet.

Zou fijn zijn, komende maart kan dit ongemak als een jaar bestaand in een topic, en ondertussen 13 bladzijden vol, met erg weinig inhoudelijke feitelijk terugkoppeling van het beheer, eindelijk eens dicht.

Streep aan de balk...

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Ach....ik zie dat je al ruim een jaar lid bent hier.
Waar blijven je recensies?
Het blijft bij vragen en opmerkingen.
Nuet bit bedoeld maar je zal toch wel eens een dame bezoeken?
Schrijf dan ook eens je ervaring, deel iets met ons.
Je weet wel...een forum is daarvoor.

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Ach....ik zie dat je al ruim een jaar lid bent.
Met wel 9 berichten: vragen en opmerkingen.
Niet bot bedoeld hoor, maar je zal toch wel eens een dame bezoeken?
Schrijf dan eens een recensie en maak ons deelgenoot.
Je weet wel...dit is een forum, schrijven, delen, uitwisselen.
Dus, klim in de pen is mijn verzoek.

Perineum

Toogplakker
5 okt 2020
77
50
Verzoek wordt niet ingewilligd, het is al een uitgemelkt herkenbaar en herhaald gekras van dwingelandjes op een bekende plaat.

Om meerdere algemene, en persoonlijke redenen waar het al in meer dan genoeg andere draadjes over gaat. Dus verder even geen nodeloze en nietszeggende topicbelasting.

Voormalig lid 23930

Toogplakker
20 sep 2021
203
60
Je kunt best een aardig stukje proza schrijven perineum. Ik zou zeggen: zet dat talent eens in voor het doel van dit forum als tegenprestatie voor alle informatie die je hier gratis hebt gekregen.

Edit moderatorteam: quote verwijderd!

Quote geen bericht wat er net voor staat aub.

Terug
Naar boven