Testen in België

man1969

Toogplakker
17 mei 2016
129
70
Hey,

Ik had mij graag laten testen in België op SOA's (volledige gamma) maar zie het niet zitten om hiervoor naar m'n vaste huisarts te gaan, temeer omdat daar ook mijn vrouw en dochter patient zijn ...
Ik zoek niet voor gratis, zelfs niet anoniem. Maar ik wil wel als enige het resultaat krijgen en er mag geen spoor achteraf zijn via ziekenkas/mutualiteit of zo.

Kan ik zomaar bij een voor mij onbekende huisarts op visite gaan, bloed laten afnemen, contant betalen en dan wachten op telefoontje (of eventueel tweede visite) ?
Zijn er risico's waardoor mijn vrouw op de hoogte kan gebracht worden van de visite ?
Of van de uitslag ?

Thx !!

Overandout

Toogplakker
7 okt 2015
27
0
Hey,
Vind ik een goede vraag, daar ben ik zelf ook naar op zoek owv exact dezelfde redenen.
Thx

roubaix

Ervaringsdeskundige
6 sep 2015
341
147
ik ga gewoon bij tropisch instituut of sturen ze automatisch alles door naar huisarts ?

A

Anonymous

Guest
Zit met hetzelfde probleem.

Maar je kan altijd twijfels hebben over de diagnose van een arts en ergens anders gaan. Ik zou gewoon naar een andere huisarts gaan en bloed laten trekken. Bij mij vorige huisarts vroeg ik om niets op te sturen (ik belde dan).

Let op : meestal kreeg ik van het labo wel nog een aparte rekening toegestuurt (weliswaar zonder detail of wat dan ook) !!

Weet niet of die zelf-testers bij de apotheek soulaas kunnen brengen ('t kan een 1e indicatie zijn).
Heb gelukkig nog nooit problemen gehad maar je weet nooit.

man1969

Toogplakker
17 mei 2016
129
70
Oeps,ik krijg hoe dan ook een factuur van het labo ? Dit is een probleem ....
Bestaat er een mogelijkheid om die te laten toekomen bij de huisarts ?
of kan vooraf betaald worden aan de huisart ?
of kan bloed afgenomen in het labo / hospitaal en ook direct betaald worden ?

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
In Brussel en Antwerpen zijn soa klinieken.
http://onlinesoakliniek.nl/soa-klinieken-belgie
Je hoeft niet persé naar uw huisarts te gaan, maar ik veronderstel dat met het "medisch dossier" uw huisarts ook wel bericht zal worden of deze info ook zal kunnen zien in uw dossier. Misschien dat je aan de andere dokter wel kan vragen om het niet in het medisch dossier te zetten, maar of ze dat ook willen of mogen dat weet ik niet.

Ik zelf ben gewoon telkens bij mijn huisarts gegaan. Zelf nog niet geweest bij een soakliniek voor mij is dat meer dan 1 uur rijden en is naar de huisarts gaan dan toch wel wat makkelijker. Daar ik geen vriendin/vrouw heb maakt dit voor mij wel minder uit. Enigste is natuurlijk wel dat mijn familieleden ook wel bij dezelfde dokter komen en ik een tamelijk grote familie heb, maar in principe heeft de dokter wel zwijgrecht.

Maar met het dit jaar 3 keer oplopen van een soa en liever niet nogmaals met een soa bij mijn vaste huisarts te belanden overweeg ik om in de toekomst toch elders te gaan, soakliniek dan. Maar voor mij is het belangrijk om vlot geholpen te kunnen worden en dat de info niet in mijn medisch dossier komt anders ziet de huisdokter het toch weer. En ook welke uren je er terecht kan, want door de week heb ik een drukke job s morgens vroeg aan het werk en meestal niet te vroeg gedaan. Kosten zijn voor mij ook minder belangrijk, ik wil gerust wel dat extra betalen voor anonimiteit.

Ps voor de mensen die bij hun huisarts gaan en geen factuur willen per post van het labo. Je kan gewoon vragen bij welk labo dit is en dan vragen om de factuur enkel door te mailen. De dokter kan dit vermelden bij de aanvraag en jij zelf kan dan best ook even dat labo contacteren om te vragen enkel te mailen. En dan zeggen dat je omwille van ecologische reden geen papieren factuur wil :D

man1969

Toogplakker
17 mei 2016
129
70
Ik zal de soa kliniek in Antwerpen eens contacteren en mijn probleem voorleggen. Ook een factuur die ik per mail ontvang dient nog altijd betaald te worden (per overschrijving !) en dus zal dit op de rekeninguittreksels zichtbaar zijn. En aangezien mijn vrouw deze gedetailleerd nakijkt ....

Janneman

Ervaringsdeskundige
28 apr 2016
914
275
Rekening openen bij Recorbank kodt niks. En cash geld dat je hebt daarop storten en betalen online. Je kaart dan wel op het werk laten......

En zeg nu niet dat je je geld aan je vrouw moet vragen eh

feluk

Toogplakker
17 sep 2016
25
0
Of je laten testen in het buitenland. Ik ben al meerdere keren naar frankrijk geweest, in Tourcoing, (half uurtje vn kortrijk juist voorbij de franse grens)een prive labo, hiv test, ongeveer 25 euro en de dag zelf krijgnjenhet resultaat via het internet (eigen login en pass).
Ze doen ook alle andere soa's maar hiervan ken ik de prijs is.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Beste mensen,

Hoe, waar of door wie je je ook laat testen, hou rekening met de richtlijnen voor een betrouwbare uitslag!

*Koop geen zelftesten, dus testen die je zelf uitvoert en afleest. Deze geven geen betrouwbare uitslag. Alleen testen die in een laboratorium zijn beoordeeld, geven een betrouwbare uitslag. Dus als je voor een commerciële (zelf)test kiest, dan altijd eentje die je opstuurt naar een laboratorium.

*Hou de juiste testtermijn aan. Een testuitslag is een momentopname, een diagnose van dat moment. Het is geen preventiemiddel.
-Voor de soa's chlamydia en gonorroe: urineonderzoek twee weken na het laatste sekscontact (waarmee alle seksuele handelingen bedoeld worden, dus ook als je met condoom hebt geneukt, maar dingen met handen of mond hebt gedaan).
-Hiv, syfilis en hepatitis B: bloedonderzoek drie maanden na het laatste sekscontact zonder condoom. Na drie maanden heb je een betrouwbare negatieve hiv-testuitslag.

En ja, we weten dat in België een termijn van zes weken wordt aangehouden voor een hiv-test. Het klopt dat je na een week of vier à zes hiv kunt vaststellen. Dat is iets anders dan uitsluiten. Met zekerheid uitsluiten kan na drie maanden.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

feluk

Toogplakker
17 sep 2016
25
0
toch een reactie op jouw post, Thirza ;)

de vierde generatie testen (die zowel op het antigen als op de antilichamen test) is na 6 weken 100% betrouwbaar.
De testen in frankrijk zijn allemaal 4de generatie-testen (in de labo's (verplicht door de Franse overheid, niet de hiv testen in de apotheek, deze zijn maar na 3 maand betrouwbaar).
volgens de HAS (franse overheid gezondheidssite) zijn de 4de generatietesten 6 weken na het risico, 100 % betrouwbaar, niet 99%, na 6 weken, als je negatief test, ben je er zeker van dat je hiv- bent)
voor diegene die frans kunnen: En cas de résultat négatif :  avec un test de dépistage classique réalisé en laboratoire (Elisa de 4e génération), la personne n'est pas infectée par le VIH et peut être rassurée sur son statut sérologique si sa dernière prise de risque/exposition potentielle au VIH remonte à six semaines ou plus
vertaling: in geval van een negatieve test: met een klassieke test, uitgevoerd in een labo (Elisa test, 4de generatie), is de persoon niet besmet met het HIV virus en mag gerustgesteld worden over zijn serologisch statuut indien zijn laatste risico 6 weken of langer was, (na zijn risico)

Thirza, Je kunt me toch niet vertellen dat de franse overheid zou liegen dat de 4de generatietesten na 6 weken niet betrouwbaar zijn. Dan nemen ze wel een immens groot risico, denken dat ze hiv negatief zijn en iedereen kunnen besmetten.

Ik was enkele maanden geleden op een franstalige waalse site, over soa, hiv, en denk dat ze werken onder de waalse overheid, ook zij bevestigden me dat de 4de generatietesten na 6 weken 100% betrouwbaar zijn.

Ik geef geen kritiek over jou, Thirza, ik waardeer dat je je tijd en kennis meedeelt op dit forum. :) ;) maar ik denk dat je fout zit dat de 4de generatietesten enkel na 3 maand betrouwbaar zijn

man1969

Toogplakker
17 mei 2016
129
70
Hey,

Ik ben uiteindelijk langsgeweest bij een voor mij onbekende huisarts in de omgeving van mijn werk(90 km van woonplaats). Urine en bloed afgenomen en mocht na 5 dagen (vandaag dus) bellen voor resultaat.
Tegen mijn vrouw gezegd dat ik dokter ben langsgeweest voor iets anders, dat ook bloed werd afgenomen en dat de factuur volgt (dokter zei me dat er op de factuur nooit vermeld staat op wat werd getest).
Getest op HIV, clamydia, gonorroe, Hep B, syfilis. Alles OK !

Aangezien ik niet alleen gehuwd ben, van mijn vrouw hou en (als gezonde man) regelmatig condoomloze seks heb met haar, maar bovendien ook een dochter heb, heb ik besloten niet meer zonder condoom te neuken bij een DVP.

Het aantal keren ik dit heb gedaan zijn schaars (van elke ervaring plaatste ik een verslagje op dit forum) maar ik heb wel wat fantasieën gerealiseerd.

Het risico om niet alleen zelf iets op te lopen, maar bovenal anderen te besmetten is mij echter te groot ...
Ja,het was geweldig geil en ik was telkens (ook reeds vooraf) reuze opgewonden, maar eenmaal klaargekomen was de ontnuchtering er snel ...

Enfin, ga mij beperken tot gewone DVP uit het schipperskwartier, of Bxl of Gent. Kies er dan het type uit waarnaar ik op dat moment naar verlang (negerin / roodharige / blondje, borsten / poep / voeten) en neuk hierbij veilig.
Ook heb ik al gemerkt dat, wanneer ik gewoon huiswaarts ga en daar aan mijn behoefte voldoe (met of zonder mijn vrouw) ik telkens blij ben geen risico's te hebben genomen ...

Ik beoordeel allesbehalve de forumleden hier, maar voor mij stopt het dus wel.

Grts,

Dirk

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
feluk zei:
(...) Ik geef geen kritiek over jou, Thirza, ik waardeer dat je je tijd en kennis meedeelt op dit forum. maar ik denk dat je fout zit dat de 4de generatietesten enkel na 3 maand betrouwbaar zijn

Beste feluk,

Ik ben gebonden aan de richtlijnen in Nederland.
Frankrijk zal vast gelijk hebben, maar Nederland is nu eenmaal zorgvuldig, of traag, of laf ... hoe je het maar wilt noemen.
Zo lang wij vanuit de overheidsinstanties - die de richtlijnen aangaande testtermijnen bepalen - geen groen licht krijgen om naar zes weken te gaan in het testadvies, kan ik dat advies dus niet geven.

Belangrijkste boodschap is en blijft: laat je tenminste één keer per jaar testen en eventueel vaker als je vaker losse sekscontacten hebt ...
enne ... tja, dat rubberen dingetje dus ;)

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Verloren

Toogplakker
13 sep 2016
32
0
Wellens zei:
In Brussel en Antwerpen zijn soa klinieken.
http://onlinesoakliniek.nl/soa-klinieken-belgie
Je hoeft niet persé naar uw huisarts te gaan, maar ik veronderstel dat met het "medisch dossier" uw huisarts ook wel bericht zal worden of deze info ook zal kunnen zien in uw dossier. Misschien dat je aan de andere dokter wel kan vragen om het niet in het medisch dossier te zetten, maar of ze dat ook willen of mogen dat weet ik niet.
En hoe gaat dat dan in zijn werk?

Ik hou me bezig met de financiën, schrik voor facturen heb ik niet. Waar ik me wel zorgen over maak is idd. dat medisch dossier en de meldingsplicht bij een aantal van de SOA's. Een lijstje vind je hier: Een meldingsplichtige infectieziekte aangeven | Zorg en Gezondheid

Blijkt dat zowel Gonorroe als Syfilis op het lijstje staan.

Ik vraag me dan voornamelijk af wat er juist gebeurd als je dan "geseind" wordt.

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
@ Verloren zie hier onder nog wat info
https://www.allesoverseks.be/themas...kan-ik-me-anoniem-laten-testen-op-soas-en-hiv
Ik denk dat je via je huisarts ook wel kan regelen om dus anoniem te testen. En dat dit dan niet in uw medisch dossier zal terecht komen als je dat niet wilt. Het zal je dan wel meer geld kosten, hogere kosten en je krijgt niets terugbetaald.

In verband met de meldingsplicht van oa gonorroe en syfilis geen idee wat die meldingen juist inhouden. Ik veronderstel dat de artsen enkel melden dat ze iemand behandeld hebben aan bepaalde instanties voor de statistieken, niet dat je op je naam geseind zal worden ofzo. Ik zelf heb reeds een aantal keren gonorroe opgelopen maar ben er nooit over gecontacteerd geworden. Je arts zal wel vragen je bedpartners te verwittigen. Dat kunnen ze niet verplichten/controleren, maar is uiteraard wel raadzaam dat je dit doet moest je iets opgelopen hebben.

BareBear

Toogplakker
17 aug 2022
37
22
Ik vraag mij nu ook af hoe mannen met een gezin dat doen in België.

Huisarts heeft medisch geheim maar voelt wat vreemd gezien mijn vrouw daar al heel lang gaat. Website van een tiental andere huisartsen in de buurt gecheckt maar allemaal patiëntenstop :?

chico123

Ervaringsdeskundige
20 dec 2015
292
117
BareBear
Als je relatie je lief is gebruik dan je grijze massa…en wil je er zc op los neuken blijf dan alleen.

peeklak

Toogplakker
21 mrt 2022
199
29
BareBear zei:
Ik vraag mij nu ook af hoe mannen met een gezin dat doen in België.

Huisarts heeft medisch geheim maar voelt wat vreemd gezien mijn vrouw daar al heel lang gaat. Website van een tiental andere huisartsen in de buurt gecheckt maar allemaal patiëntenstop :?

Niet dat testen veel uithaalt, maar je kan je gratis laten testen bij Violett. Bv in Antwerpen in het SKW op de hoek van de Vingerlingstraat en de Verversrui.

Djingo

Ervaringsdeskundige
31 mei 2015
383
453
Ik vind dat de laatste tijd het wat te gevaarlijk begint te worden om zc plezier te halen.
Nzc is aan een opmars bezig en tegenwoordig doen er veel meer dames het dan pakweg 3 a 4 jaar geleden. De circulatie is imo te groot aan het worden. Dit gaat ontploffen.
De laatste x dat ik zc ben gegaan is intussen al weer een tijd geleden en ik denk dat het nog lang zal duren eer ik het terug zal doen , als ik het nog zal doen.
Het risico is imo groter aan het worden. Ik veroordeel niemand die het doet want heb het zelf meer dan 20 jaar gedaan.
Ik zal het wereldje ook blijven volgen en reageren maar zelf nog zc gaan durf ik eerlijk gezegd niet goed meer.
Zoals ik reeds zei, de circulatie is te groot aan het worden en je hebt prijs voor je het weet.

Terug
Naar boven