Hepatitis B : Zijn jullie gevaccineerd?

Bareman

Toogplakker
5 dec 2024
224
222
Misschien kun je zeggen dat je eigenlijk biseksueel bent en het ook wel eens met mannen bare doet, alleen durfde je daar toen uit schaamte nog niet voor uit te komen.

En eventueel dat je vanwege het hogere risico bij mannen toch wat zekerder wilt zijn van je gezondheid en daarom die prik zou willen.

040kerel040

Toogplakker
29 sep 2025
90
79
Nee hoor, klopt. Bij GGD Utrecht ben ik eerder geweest (Q3 2025)voor Prep. Die kreeg ik niet omdat ik niet in de risicogroep viel (sekswerker, m2m contact, trans). Later kwam ik terug voor Twinrix, zelfde verhaal. Ik stond nog in het systeem, dus kon ook niet liegen over mijn geaardheid. Kan wel de vaccinaties krijgen tegen betaling en die is voor Twinrix fors. Overigens vonden de behandelaars en mensen van de GGD die ik sprak het ook raar en wilden me wel helpen. Alleen staan de voorschriften het niet toe. Sekswerkers wel, maar klanten niet. Van wie denk je waar die sekswerkers het van krijgen dan, vroeg ik. Ze snapten het allemaal, maar helaas. Ik moet dus nog steeds mijn vaccinaties regelen, maar door de hoge kosten stel ik het uit.
Even laten rusten, en dan de volgende keer aangeven dat je seksuele situatie veranderd is naar biseks en je ook actief aan het cruisen bent.

Dat paar jaar volhouden en dan zeggen dat je weer switch bent naar alleen vrouwen etc.

69lover

Ervaringsdeskundige
30 mrt 2015
658
510
Nee hoor, klopt. Bij GGD Utrecht ben ik eerder geweest (Q3 2025)voor Prep. Die kreeg ik niet omdat ik niet in de risicogroep viel (sekswerker, m2m contact, trans). Later kwam ik terug voor Twinrix, zelfde verhaal. Ik stond nog in het systeem, dus kon ook niet liegen over mijn geaardheid. Kan wel de vaccinaties krijgen tegen betaling en die is voor Twinrix fors. Overigens vonden de behandelaars en mensen van de GGD die ik sprak het ook raar en wilden me wel helpen. Alleen staan de voorschriften het niet toe. Sekswerkers wel, maar klanten niet. Van wie denk je waar die sekswerkers het van krijgen dan, vroeg ik. Ze snapten het allemaal, maar helaas. Ik moet dus nog steeds mijn vaccinaties regelen, maar door de hoge kosten stel ik het uit.
Kennelijk inderdaad weer ooit bezuiniging geweest, mijn prikken dateerden van 2004, sindsdien heel wat kabinetten geweest die geld nodig hadden. Toch dacht ik dat ik wel op de hoogte was gebleven, niet dus.
Pech zeg! Ik denk wel dat ik zeker de 2e keer terstond geswitched was naar bi en m2m ( in wat ik opgaf dan). Zoals collega's hier ook al adviseren. En ik heb zo'n vermoeden dat de ggd medewerkers er wel begrip voor zouden hebben en je niet aan je aanvankelijke opgave zouden houden. Ze hebben gewoon maar een vinkje nodig, gaan niet op eigen houtje in tegen het beleid door het toch te geven terwijl jij zelf zegt niks met mannen te doen, maar gaan ook niet checken of jij wel de waarheid spreekt. Verbaast me dat ze kennelijk zelf je eerdere opgave ernaast legden. Of ging jij daar gewoon van uit? Hoe dan ook had je dan gewoon kunnen zeggen dat je inmiddels ook wel eens wat met mannen (of transen) gedaan hebt en niet voor het laatst.
Bezoeker van bare gangbangs is misschien ook wel voldoende, maar dat is geen categorie.

flapdrol

Toogplakker
13 feb 2023
154
180
Al jaren gevaccineerd. Aanleiding was medische keuring in verband met zakelijke reizen naar de tropen. Vaccinaties op kosten van de zaak want die tropenarts adviseerde het, handig. Drie opeenvolgende prikken en min of meer levenslang beschermd. Tegen de tijd dat de prikken uitgewerkt zijn ben ik denk ik wel zo'n beetje uitgewandeld.

Balzaque99

Toogplakker
20 dec 2023
134
103
Deze week voor gehele screening bij GGD geweest. Weet niet zeker welk hep vaccins ik ooit gehad heb. A waarschijnlijk voor een reis maar B? Geen idee, weet ik echt niet meer. Dus eerste shot B genomen.

petertje74

Toogplakker
7 jun 2015
50
27
Gevaccineerd en na jaren bij een SOA onderzoek ook meteen laten checken of de vaccinatie ook gewerkt had, wat dus het geval was...

Oostblokliefhebber

Ervaringsdeskundige
6 jun 2026
286
225
Deze week voor gehele screening bij GGD geweest. Weet niet zeker welk hep vaccins ik ooit gehad heb. A waarschijnlijk voor een reis maar B? Geen idee, weet ik echt niet meer. Dus eerste shot B genomen.
Men kan vaak checken of je gevaccineerd bent of niet door wat bloedafname en dan te bepalen of het hoog genoeg is of niet.
Dan besluiten ze vaak of je alleen maar een extra injectie nodig hebt of de hele serie.

• Like
Waarderingen: LXIX

Balzaque99

Toogplakker
20 dec 2023
134
103
Deze arts gaf de voorkeur om terplekke een shot te doen en vervolg afspraak over paar weken voor de volgende. Ik vond het prima zo

Oostblokliefhebber

Ervaringsdeskundige
6 jun 2026
286
225
Kan prima zijn maar kan ook dat je voor niks prikken krijgt.
Ik zou liever eerst weten wat mijn status is maar goed, ieder zijn ding.

Lacan

Snuffelaar
15 dec 2024
22
30
Ik heb mij vorig jaar bij de GGD laten vaccineren voor Hepatitis B (in totaal 3 prikken verspreid over ca. een half jaar). Onlangs in Thailand mij laten testen op Hepatitis B immuniteit. Nu bleek ik niet immuun te zijn voor Hepatitis B volgens de kliniek, en werd mij aangeraden om nog een prik te halen. Ik heb dat niet gedaan, maar ik vind het wel verontrustend dat een volledige vaccinatie voor Hepatitis B blijkbaar niet altijd het gewenste effect heeft...

flapdrol

Toogplakker
13 feb 2023
154
180
Waarschijnlijk was dat dan een titer test, die ze normaal doen om te checken of je genoeg antistoffen hebt. In geval van twijfel kan dat met een extra shot verholpen worden, dat wordt nog wel eens geadviseerd als je vaccinaties lang geleden waren en die titer te weinig duidelijkheid biedt. In jouw geval waren de vaccinaties nog kort geleden en klinkt het raar dat je niet genoeg antistoffen zou hebben. Ik zou het gewoon nog een keer laten checken voor de zekerheid.

flapdrol

Toogplakker
13 feb 2023
154
180
Je hebt natuurlijk ook kans dat die kliniek in Thailand gewoon wat extra geld wilde verdienen.
Dat kan natuurlijk, maar het is niet per sé onzin. Bij hepatitis b vaccinaties is het niet ongebruikelijk om achteraf antistoffen te meten, zeker als je aan moet kunnen tonen dat je gevaccineerd bent, en dat je lichaam niet aantoonbaar voldoende antistoffen aangemaakt heeft is niet heel zeldzaam. Overigens betekent dat niet automatisch dat je onvoldoende beschermd bent want je immuunsysteem houdt ook "memory cells" vast waardoor je lichaam als een haas antistoffen aanmaakt na een blootstelling, maar als je titer te laag uitpakt wordt over het algemeen een extra booster met een nieuwe test een maand daarna aanbevolen. Ik heb dat zelf een aantal jaren geleden meegemaakt naar aanleiding van reis-vaccinaties wegens werk in de tropen, terwijl ik ook enkele jaren daarvoor de volledige drie prikken had gehad. Daarom was mijn advies om het gewoon even te laten checken, als je dat doet en zonodig die extra prik neemt weet je tenminste zeker dat je de rest van je leven beschermd bent.

Assterix

Toogplakker
5 aug 2020
97
64
25 jaar geleden in militaire dienst de 3-trapsvaccinatie gehad.
3 jaar geleden een bloedtest gedaan om een SOA uit te sluiten en daarbij kwamen de antistoffen nog tevoorschijn.

Terug
Naar boven